FPS oyunları açısından bayram yaşadığımız son günlerde bayrama yeni bir bakış açısı getirip bir özel dosya yazısı hazırlamak istedim. Bu yaptığım hareketi Şeker Bayramı’nı yaşarken “ulan Ramazan bir gelse de şöyle güzelce susamlı pidemizi yaptırsak, eve gidip televizyonu açsak, topun atılmasını beklesek, zeytinleri hazırlasak ve evimizin sıcaklığında orucumuzu açsak” fantezisini kurmaya benzetebilirsiniz.

0432-cd-oyun-arsivi-quake-4-oyun-incelemesi-activision-eski-oyunlar (1)En son Doom 3 çıktı işte baba, lanse edilen oyunlar arasından, sizler bunları okurken muhtemelen Half Life 2 de çıkmış olacak. Ama maalesef ben yazdığım tarihte HL2’den daha ses soluk yoktu ona referans yapamayacağım çok fazla. Kusuruma bakmazsınız artık.

Dediğim ve de hatta Doom 3 yazımda tekrarladığım üzere, maalesef Doom 3 beklenilen kadar güzel bir oyun çıkmamıştı. Şimdi “yahu Hayri nereden taktın olum bu Doom 3’e” demeyin, sonuçta Doom ve Quake, sizin de bildiğiniz gibi aynı kaynaklardan çıkan serilerdir. ID Software’in Doom 3 motorunu kullanarak Raven Software Quake 4’ü yapıyor arkadaşlar. İlk Quake bize FPS dünyasında bir sürü yeniliği ve heyecanı yaşatmıştı. Sonra herifler Quake 2’yi çıkartıp olayı iyice aşmışlar ve kalbimizde taht kurmuşlardı. O sıralar internet kafelerde en çok oynan oyun Quake 2 idi. Hatta bir haritada ufak bir merdivenin altına girdiğimizde bir roket atar bulabiliyorduk. Burası çok tenha bir yerdi, orada sinsice milletin ayaklarına füze atardım ben hep.

0432-amd-sempron-islemci-2004-yili-reklami-arena-bogazici
AMD — Oyunlardaki performasnını duyan soluğu sizin evde alır. Ofisteki işler sürekli üstünüze kalır. Hala oğlu, dayı oğlu kapınıza dayanır.

Sonra da Quake 3 çıktı işte. Onun üzerinden bile çok zaman geçti. Quake 3 çok güzel ve hızlı bir oyunda ama nedense ben öyle garip grup renk ve karakterlere pek alışamamıştım. Oyun sanki böyle çok yumuşak grafiklere sahipti, sanki blur gibiydi niyeyse, hep öyle kalmış aklımda. En sonunda beklenen olayın gerçekleşeceği gerçeği gerçeğe kavuştu. Bu gerçek üçlemesini de ilk benden duyuyorsunuz.

Bu yazımda kısaca Quake 4’de ne gibi olaylar olacağından bahsedeceğim, sonra da oyunun lead programcısı Rick Johnson ile yapılan bir röportajı kendimiz yapmışız gibi Türkçeye çevireceğim. Biliyorsunuz Rick kardeşimiz Türkçe bilmiyor, direktman Türkçe yazmak isterdim röportajı ama herif bilmiyor ben ne yapayım. Bu röportajı yazının sonunda bulabilirsiniz. Şimdiden oyuna geçiyoruz.

0432-cd-oyun-arsivi-quake-4-oyun-incelemesi-activision-eski-oyunlar (2)
QUAKE IV — Oyunda yapay zekanın da süper olacağı söyleniyor. Gerçi bu konu genelde hep temenni olarak kalıyor ama mesela bu oyunda iki eleman saize saldırıyorsa, ikisi birden dibinize gelmeyecek, biri direkt kafa göz size dalarken öteki de uzaktan size ateş edecek.

Dediğim gibi Raven tarafından Doom 3 motoru kullanılarak oyunun çıkış tarihi 2005 olarak gözüküyor. Eğer Doom 3 gibi uzatırlarsa 2008 yılında gözümüzün kılı tel kadayıfı olduğunda Quake 4’ü oynuyor olabiliriz. Umarım bu olay gerçekleşmez. Yani Quake 4 değil de kadayıf olayı. Her neyse, Quake 2’nin bittiği yerden devam edecek olan oyunda tek kişi olarak Rambo gibi hem kendimizi hem de birtakım diğer elemanları kurtaracağız. Single player olayına önem vermelerinin sebebini ise amcamlar “Quake 1’e baktığınızda konu falan yoktu. Quake 3 zaten sadece online idi, Quake 2 ise hikâyeye dayalı idi. Bu üç oyun içinden en çok satan Quake 2 oldu” ibaresine bağlıyorlar. Burada bir şeye parmak basmak istiyorum. Quake 2 bence hikâyesi olduğu için değil, o zamanlar teknolojiyi en ileriye götüren FPS oyunu olduğu için çok satmıştı, ama adamlar benden iyi biliyorlardır tabii.

Oyunda biz yine bir Marine’i canlandıracağız. Yine dedim çünkü Doom 3’te aynı idi biliyorsunuz. Yalnız değiliz ama bir de ekibimiz olacak. Onlar da Marine tabii. Böyle ortalıkta Marine Marine takılacağız ne yapalım. Bu adamlarnı her ne kadar oyuna aşırı derece etkileri olmayacak olsa da “hop hocam, oradan gitme, şuradan git”, “tamam seni korumaya aldım, hadi ilerle, yürü lan”, “abi gitmişken bana da bir paket Maltepe, yoksa Birinci al veya Samsun, ama paranın üstünü getir” tipinden fantezilere girebileceksiniz. Quake 4, yaratıkların hakimi olduğu Stroggos’da geçececek. Zaten oyun başlayınca da Quake 2’nin sonunu falan film olarak bize gösterecekler. Böylece oyuna daha iyi konsantre olmamız sağlanacak. Tam herkes “işte insanoğlu budur, oyar atarız yaratıkları” diye düşünüp sevinirlerken, biraları çekerlerken klasik olarak yaratıklardan bir misilleme gelecek ve onlar da “hududududu dudhuhu dhduh dudutduut” diyecekler.

Yani “durun ulan sevinmeyin dallamalar” diyecekler savaş yeniden başlayacak. Saving Private Ryan’dakinin benzeri bir saldırı, Marinele’lar tarafından Stroggos’a yapılacak ve biz de bu takımın içindeki elemanlardan biri olacağız tabii ki. Tahminince sonra kader sadece bizim yüzümüzü güldürecek ve biz oyunun sonunda tek kalacağız, muhtemelen de oyunu bitirince etrafta yaşayan tek varlık biz olacağız.

0432-snopy-oyun-aksesuarlari-2004-segment-com-tr
SNOPY — AT0230, AT0722, TEC190, FT005 • segment@segment.com.tr

Grafikler. Her oyunun en çok dikkat çeken özelliklerinden biri olan grafiklere baktığımızda, “kardeş bunlar Doom 3 screenshotları mı?” diyebilirsiniz. Hatta derseniz sizin alnınızdan da öperim. Bunun sebebi, daha evvel de iki defa dediğim gibi, oyunun Doom 3 motorunu kullanacak olması. Aslına bakarsanız bu Doom 3’teki ışık ve gölge efektleri beni o kadar da etkilemiyor. Bir kere bu ışık efektinde kararkterlerin suratlarının sadece yarısı gözüküyor. Aynı şey vücutlar için de geçerli. Tamam anladık, karanlık ortamlarda bu daha gerçekçi bir olay ama hocam bir noktadan sonra insana sıkıntı veriyor bu olay yahu. Bir kere renk olayını kesip atıyor bu grafikler. Adam gibi renk olmayınca bence gölge olsa da olmasa da pek de umurumda değil. Şahsen ben Painkiller’ın veya UT 2004’ün grafiklerini Doom 3’ünkilere tercih ederim.

Yapımcılar bölüm sonlarındaki bossların da bizleri fıtık edeceğini söylüyorlar. Hatta ve hatta Quake 2’deki tiplemelerden bazıları da oyunda yer alacakmış. Zaten Quake 2’nin hemen bittiği yerden oyun devam ettiği için aradaki yılları saymamış gibi davranıyoruz ve kaldığımız yerden devam etmiş oluyoruz. Silah konusunda ise şu anda haber edilen dört silah var arkadaşlar. Bunlar Blaster, NailGun, Macine -Gun ve tabii ki Shotgun. Diğer oyunlarda yer almayan, Quake serisine özel olan Nailgun’ı kullanmayı özlemişsinizdir sanırım.

Çataçataçata diye çok güzel kullanılırdı bu alet. Yeniden, gelişmiş versiyonunu kullanmak için sabırsızlanıyorum. Hemen her FPS oyunun vazgeçilmezi Shotgun da tabii yine bir klasik olarak elimizde yerini alacak. Bundan başka birtakım silahlar daha olacak ama onlar hakkında herhangi bir bilgi verilmiyor şu anda. Ben de gözümden atamayacağıma göre yazmıyorum onlarla ilgili bir şey.

Silahlardan sonra biraz da araçlara bakalım. Biliyorsunuz, FPS’lerin yapımcıları artık oyuna araç koymazlarsa o yapımcılara kız vermiyorlar (gönüllerini) ve de o yapımcılara kız vermiyorlar. Sonuçta yapımcılara verilen bir şey olmuyor o yüzdendir ki elemanlar artık oyunlara hep araç falan koyuyorlar ve istediklerimizi almış oluyorlar. Ne mutlu bize işte! Şu an için en çok bahsedilen araç Hovertank. Abi ulan tank gibi ağır alev hover yapar mı ya? Neyse, her zaman yer çekimini göze almamak gerekiyor sanırım. İşte bu hovertank ile her tür haltı yiyebileceğiz. Çok ani manevralar bile yapılabilecekmiş. Tank ile sanırım ilk defa böyle spin atma vs gibi hareketleri yapıyor olacağız. Ulan tank ile de spin atacağım ya, torunlarıma anlatacağım bunu da, ama tabii ilk olarak Metallica ile nasıl sahneye çıktığımı anlatacağım. Sonra da Quake 4’de nasıl tank ile spin attığımı.





0432-turkiyenin-ilk-oyun-dergisi-cd-oyun-2004-arsivi-fifa-2005-gorseli

 Kaynak: 2004, CD OYUN