Latif Demirci: 1961 yılında İstanbul’da doğdum. İlk ve ortaokulu atlattıktan sonra liseyle birlikte Gırgır dergisine başladım. Gırgır’dan geçtim fakat lisede kaldım. Daha sonra liseyi dışarıdan imtihanlara girerek bitirdim. 1983 yılında D.G.S.A’nın seramik bölümünden ayrıldım. Son çıkan aftan yararlanmak için de başvurmuş bulunuyorum. Halen karikatür çiziyorum ve bekârım. Yalan ve riyakârlıktan hoşlanmam, boş vakitlerimde pul biriktirmem. Bu röportaja arkadaşlarımın teşvikiyle katıldım. Bir numaralı masadaki Behiç Pek’e başarılar dilerim. Amacım soruları centilmence cevaplamaktır.

AYLIK KADIN DERGİSİ — Sahibi: Ercan Arıklı • Genel Yayın Yönetmeni: Duygu Asena • TEL: 169 24 20 (10 Hat)

— Çok teşekkürler. Biz de size başarılar diliyoruz. Biraz da Behiç Pek’i dinleyelim.
Behiç: 1957 İstanbul doğumluyum. 1982 yılında Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’ndan (üçüncü sınıftan) ayrıldım. Aftan yararlanıp dönmeye çalışıyorum.
— Karikatürcülüğe başlamanız nasıl oldu?
Latif: 6-7 yaşlarındaydım. O yaşlarda boya kalemleri ve kâğıtlar daha çok ilgimi çekiyordu. İlk ve ortaokulda da resim tutkum çizgili mizaha dönüştü. İlk karikatürüm Gırgır dergisinde yayınlandı ve çalışmaya başladım. 1978-1979 yıllarında Mikrop dergisinde çalıştım. Halen Fırt ve Gırgır dergilerinde karikatür çiziyorum.

0160-latif-demirci-kimdir-1984-muhlis-bey-behic-pek-kimdir (1)
MUHLİS BEY — Biri düşünüyor, diğeri çiziyor. Bu her hafta böyle sürüyor. Behiç Pek, Latif Demirci röportajı. (1984, Kadınca)

— Ya sen Behiç?
Behiç: Aslında karikatürcülüğe kararlı başlamadım. İlk karikatürüm 1976’da Gırgır’da yayınlandı. Daha sonra devam ettim ve ayrılmadım. Şu anda başka bir şey yapmayı da düşünmüyorum.
— Gırgır’da yayınlanan “Muhlis Bey” çalışması ikinize ait. Nasıl başladınız?
Behiç: Karikatüre başlama tarihlerimiz birbirine yakın. Kısa bir süre sonra da ortak çalışmalarımız olmaya başladı. 1977’den başlayarak Mikrop dergisinde bu yakınlığımız ilerledi. Bugüne kadar da sağlamlaşarak geldi.
— Ortak çalışmanın yararları var mı?
Behiç: Ortak çalışmanın daha yararlı ve etkili olduğunu düşünüyorum. Örneğin Muhlis’i yaparken önce bir konu seçiyoruz. Daha sonra ben esprileri buluyorum. Sonra birlikte iyilerini seçiyoruz. Oğuz Aral’ın onayıyla Latif sayfayı çiziyor.

0160-latif-demirci-kimdir-1984-muhlis-bey-behic-pek-kimdir (2)
EKŞİ SÖZLÜK — gazataci yazal cırcırböceyi muhlüs bey”in köşe yazıları çok ünlüydü bir zamanlar. turgut özal hanedanının coştuğu bir dönemde “turguk beyin kendisine bir uçak almamasına üzülen sehpa hanım o kadal üzüldüydü ki, hastalanalak tımalhaneye düşmüştüydü. kızları zeyzek hanım davulcuyla belabel zulna çalmayı öğlenilken oğulları kefe jagualıyla aslam avına çıkmıştı idiydi. (comandante)

MUHLİS NASIL YARATILDI?
Muhlis Bey ilk kez 1980 yılında Behiç Pek ile Latif Demirci’nin “Zıpır” adlı sayfasının “Cırıltı” adlı köşesinde yazılar yazmaya başladı. Okuyuculardan gelen mektup ve telefonların gayretiyle 1981’de Cırcır gazetesini çıkardı. Muhlis Bey tamamen bir tesadüftü.

Başlarda dilinin bozukluğu, hayatı umursamazlığı eleştirildi. biz de buna dikkat etmeye çalıştık. Daha sonra benimsendi. Muhlis Bey’in sevilmesinin sebebi, bu tipin toplumda karşılığını bulmasına dayanıyor. Yani Muhlis Bey’in şaşkınlığı, telaşı, kararsızlığı toplumda zaten yaşanıyor. Günlük hayatımız karmaşa içinde geçmeseydi, Muhlis bu kadar tutulmazdı.

Muhlis Bey’in takıldığı tipler günlük olaylardan seçiliyor. Yani bütün karikatürlerde olduğu gibi yanlış şeyleri eleştirmeye çalışmak, yanlışı yapanın tarafını tutmak gibi.

0160-dagi-mis-kokulu-erkek-camasirlari-1984-yilinda-ic-giyim
DAGİ — Mis kokulu erkek çamaşırları.

MUHLİS BEY İLE RÖPORTAJ
+ Neden gazeteciliği seçtiniz?
— Gaseteciliği şu husustan telcih ettim. Gündelik oloyları izlemek, bağzı porblemlere müdahala etmek ve doğru olanı göstertmek gaseteci olumca kolay oluyol. Ayrıca bir de gaseteye para velmiyolsunuz. O iyiliği val. Size de tavsiye edelim. Bir gasete çıkarınıs, rahat edelsiniz. Zağten mümkün olsa da helkes gasete çıkarsa ne iyi olul.
+ Kültürünüzü neye borçlusunuz?
— Benim için generlikle çok küntürlü deller. Bu biras abartılmış olabilir. Tabiği bu dulumda bemim mütevağzı olmam gelekiyol diği mi? Ha yosksa abartıldığını sanmıyolum. Benim için söllenenler az bile. Bu kadar küntürlü olmak için özel bir eyitim gölmedim. Kemdimi yetişdildim desem yelidil. Meselağa bol bol gasete alıp külah yapalım, Cavalovlu’nda çok dolaşılım. Taksas, Tomiksax, Akasya, Kinama kibi eselleri her haftta okurum. Bir de Dovramacı beyin bemim ricağm üzerine evime özer olorak yaptırdıyı Oturma Odası Gasetecilik Yüskek Okulu’nda 21 gün okuyup meğzun oldum. Zekağma ve yakışıklılığıma gelimce ben bunları kemdim istemedim. Fakat doğa bilimleri olarakrak kendisiliyinden oluştu.

0160-ray-ban-damla-gozluk-1984-reklamlari-top-gun-gozlugu-bausch-lomb
AVIATOR — Ray-Ban firmasının ürettiği ilk gözlük modeli. Birçok insanın Ray-Ban denince aklına ilk gelen modeldir.

+ Aşk sizce nedir?
— Akş konusunda karamsal veyağ beyazımsal deyilim. Akş kemdiliğimden olam birşeydil. Tıp adında bis doktorlar buna “hissi eğrelti” diyoluz. Bem kendim hönüz ağşık olobileceğim birisisine tesağdüfen rastlamadım. Evlenmem iseyse biras özel olmuyol mu? Hah hort.
+ Köpeklerle alıp veremediğiniz nedir?
— Bu yarattıkları eğel biz imsanlar olmasaydık dümyayı egemlikleri altısına alcaktıydılar. Fakak buna izim velemeyiz. Köpöklerle dişe diş, tırmığa tırmık müjadele ediceğim. Bunlar bizim sağdık bekçilerimizdil. Onları hoşt tutmtalı ve uzak tutmalıyız. Aksi taklitte kudus ve simsar hastalıkları artar. Emflasyon da bundan olur.



0160-turkan-soray-gencligi-1984-yili-kadinca-dergisi-kapagi

 Kaynak: 1984, Kadınca Dergisi